Voeding- en suppletie therapeut

De beste dokter staat achter het aanrecht en dat kan jij zijn! Mijn advies is; eet het merendeel groente en fruit. En dan het liefst zongerijpt. In de winter m.n. verwarmende (groente-) soepen en in de zomer (verkoelende) smoothies. Als je varieert door alle kleuren van de regenboog te eten, heb je de minste kans op een vitamine of mineralen tekort. Verder heb je voldoende eiwitten nodig, bij voorkeur van noten, peulvruchten, eieren, (vette) vis en/of vlees van dieren die bewogen hebben. Varkensvlees lijkt veel op eigen ‘mensenvlees’ en hierdoor weet je lichaam niet goed wat het ermee aan moet. Je lymfe systeem heeft er een hele klus aan en het werkt ontstekingen in de hand, dus kan je varkensvlees het beste zoveel mogelijk vermijden. Vlees van alles wat heeft gerend, gevlogen of gezwommen is het gezondste.

Wees royaal met het gebruik van kruiden! Koriander bindt zware metalen en ontgift zo het lichaam, rozemarijn helpt tegen jicht, kurkuma (geelwortel) is samen met zwarte peper goed bij ontstekingen, salie zuivert lichaam en geest, oregano kalmeert de maag en de spieren, gember verwarmt en is goed tegen misselijkheid, kruidnagel helpt tegen parasieten, tijm is goed voor de luchtwegen, basilicum helpt tegen gasvorming, munt en venkel ontkrampen de darmen, selderij helpt de botten en is vochtafdrijvend, kaneel draagt bij met het verlagen van de bloeddruk, dille werkt slaap bevorderend….. Doe er je voordeel mee! “Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding.” Hippocrates

Het komt vaak voor dat mensen een tekort aan een vitamine en/of een mineraal hebben, waardoor bepaalde processen in het lichaam niet optimaal verlopen. Ik kan dit d.m.v. een test opsporen en een advies geven. Tekorten aan voedingstoffen zijn een logisch vervolg van een te grote suikerconsumptie en doordat er door transport, opslag en teeltmethoden minder vitamines, mineralen en spoorelementen in onze voeding zitten dan 20 jaar geleden. We krijgen ongemerkt veel te veel (verborgen) suikers (lees; snelle koolhydraten als tarwe, aardappel en mais) binnen die biochemische processen in ons lichaam en brein verstoren. Suikers en snelle koolhydraten veroorzaken grote schommeligen in de bloedsuikerspiegel. Onze homeostasecapaciteit wordt gebruikt voor de bloedsuikercontrole en daardoor kunnen bepaalde taken niet meer uitgevoerd worden. Ons stresssysteem raakt uitgeput, want een te hoog én te lage bloedsuikerspiegel wordt als stress beschouwd. Hierdoor heb je minder energie over voor andere zaken. Bij chronische stress verbruik je veel eiwitten en voedingsstoffen die dan niet meer beschikbaar zijn voor de stofwisseling en in voeding, milieu en cosmetica zitten toxische stoffen waarvoor je veel essentiële voedingsstoffen nodig hebt om ze te kunnen ontgiften. Omgekeerd kan langdurige stress enorm veel klachten veroorzaken.

Veel Hoog Sensitieve Personen, vegetariërs, ouderen, moeders en mensen met chronische klachten hebben zonder dat ze het weten een vitamine B12 gebrek. Dit heeft arts Hans Reijnen na jaren onderzoek ontdekt. Vitamine B12 is voor het menselijk lichaam te vergelijken met de motorolie voor een benzinemotor. Vitamine B12 zit alleen in dierlijk voedsel en is essentieel voor het lichaam, het heeft een belangrijke rol bij het functioneren van het zenuwstelsel, het immuunsysteem, de zuurstoftransport, cognitieve hersenfuncties, het aanmaken van rode bloedcellen en de vorming van DNA, vermindert vermoeidheid en uitputting. De symptomen van een vit.B12 tekort zijn heel uiteenlopend en uitgebreid. Een uitgebreide vit. B12 symptomen lijst vind je op www.vitamineb12nu.nl. (Bij herkenning van 7 symptomen is het raadzaam een proefbehandeling te starten.) Vaak zit het probleem in de omzetting en dus opname ervan. In mijn praktijk zijn bio-actieve vit.B12 zuigtabletjes te koop, waarmee je het opname (methylerings-) probleem omzeilt en direct aan het werk kunnen. Tevens zit er Foliumzuur (vit.B11) bij, aangezien B11 en B12 elkaar nodig hebben. Het is aan te raden van te voren eerst je vit.B12 en Foliumzuur bloedwaardes te laten meten bij je huisarts, dan heb je een beginwaarde, echter het geeft bij een hoge waarde geen uitsluitsel of je een vitamine B12-tekort hebt. Het gaat nl. om het gehalte vit.B12 op weefsel- en celniveau. Als je Foliumzuurwaarde echter hoog is (boven de 31) dan is de gemeten B12 bloedwaarde ongeldig.  Je kan het beste een ondergrens van 300 pmol/l hanteren en tot 450 pmol/l te zien als grijs gebied. (Dit wordt in andere landen al aangehouden, maar in Nederland houdt men nog 140 pmol/l aan….)

IMG_3056Veel personen hebben een Vitamine D gebrek in de wintermaanden. Vit. D heeft veel belangrijke functies in ons lichaam; vertragen van botontkalking, beschermende rol tegen borstkanker, positieve invloed op spierkracht, minder kans op reumatische artritis. Bij lage niveaus van vit. D is een relatie aangetoond met hart- en vaatziektes en hoge bloeddruk. Ook lijkt een gebrek aan vit. D een rol te spelen bij de vorming van diabetes type 2 en MS. Beweeg elke dag 15 min. in de buitenlucht en gebruik in de wintermaanden een vitamine D suppletie. Mensen met een gekleurde huid maken door hun pigment minder vit. D aan uit zonlicht en hebben baat bij een suppletie van vit. D gedurende het hele jaar.

 

 

Hieronder volgen wat algemene tips en (voedings-) adviezen waar je misschien iets aan hebt. Het zijn adviezen, dus niets moet, maar met enkele aanpassingen kan je zelf je lichaam helpen schoner, sterker en dus energieker te maken. Koester je lichaam, behandel het goed en wees blij met wat allemaal (wel) goed functioneert!

Vaak hebben we geen honger, maar dorst en/of een zouttekort! Drink gedurende de dag voldoende (zuiver) water.  Veel lichamen zijn uitgedroogd en functioneren daardoor slechter. Als je ’s ochtends begint met het drinken van een groot glas lauw water met daarin het sap van een halve geperste citroen door een rietje, (want dat is beter voor je tanden) help je je organen beter te ontgiften en het spijsverteringsstelsel op gang te brengen.Water dient als oplosmiddel, het kan zuurstof en voedingsstoffen opnemen en verplaatsen én het kan de afvalstoffen van het lichaam afvoeren. Als je bv. veel hoofdpijn hebt, kan meer water drinken al heel veel verbetering geven. Drink meerdere keren op de dag water (of wissel af met kruidenthee). Een paar kopjes koffie mag, maar het liefst niet vóór 11 uur ’s ochtends (omdat je lichaam dan met ontgiften bezig is) en na 19 uur ’s avonds (i.v.m. slapen). Bedenk dat een kopje koffie water aan je lichaam onttrekt, dus als je daarna een kopje water drinkt heb je hetzelfde vochtniveau. Het ideaalst is gezuiverd water te drinken, want alleen zuiver water heeft het vermogen om afvalstoffen uit het lichaam op te nemen en af te voeren. In gewoon kraanwater zitten resten van medicijnen (zoals antibiotica, anti depressieva, anticonceptie) en metalen (zoals kwik, lood, nitraat, koper, fluoride, aluminium). Een goed waterzuiveringssysteem ontdoet het leidingwater van alles wat géén water is. Zelf hebben we in de keuken een omgekeerd osmose systeem wat het water filtert d.m.v. koolstoffilters, zodat we zeker weten dat ons water geen afvalstoffen, bestrijdingsmiddelen, metalen, bacteriën, chloor of andere chemische stoffen bevat.

IMG_8357
Kruidenthee verwarmt je lichaam (fijn tijdens koudere dagen), het hydrateert en brengt de zenuwen tot rust. Er bestaan heel veel soorten kruidenthee die elk hun speciale eigenschap hebben, zoals brandnetel thee: zuivert het lichaam en werkt vochtafdrijvend, venkelthee: ontkrampt de darmen, citroen- en muntthee: verfrist, rooibos thee: is o.a. goed voor de huid, zoethout thee: geeft de maag rust (alleen niet bij hoge bloeddruk gebruiken), salie thee: verzacht de keel en ondersteund de spijsvertering.

Als je je een beetjes flauw voelt, is de kans groot dat je een zouttekort hebt! Ons lichaam heeft zout nodig, immers onze tranen, bloed en zweet smaken zout. Baby’s liggen in een zoutbadje wat we ‘vruchtwater’ noemen en ons hersenvocht is tevens een verdunde oceaan. Bloed bestaat voor 0,9% uit mineraalzouten en de samenstelling hiervan is voor 98% identiek aan zeezout. In Keltisch zeezout zitten alle mineralen en spoorelementen die je nodig hebt en voorkomt dat je je slap of minder geconcentreerd gaat voelen, waardoor je geneigd zou zijn om te gaan snacken. Er zit weinig natriumchloride in, dus dit is het meest vriendelijkste zeezout. De verhouding is een halve theelepel zout op 2,5 liter water, dit oplossen en verspreid over de dag opdrinken. (Bij meer transpireren door lichamelijke inspanning, ziekte, sport of sauna bezoek, heb je meer zout nodig.) Het beste is om ook je keukenzout te vervangen door Keltisch zeezout, dus er lekker mee te koken, het op een komkommer of eitje eten etc.

Beperk het zuivel gebruik, het belast namelijk het lichaam. Koemelk is voor kalfjes, toch? En moedermelk voor babies….Veel mensen hebben zonder dat ze het weten, geen of te weinig lactase enzymen, waardoor ze de lactose (melksuiker) niet goed verteren. De klachten die hieruit kunnen voortkomen zijn o.a. buikpijn, winderigheid, opgeblazen gevoel, niet lekker in je vel zitten… Calcium haal je uit groene bladgroente (zeewier, matcha) en haver(-mout) en koemelk kan je in recepten vervangen door bv. amandelmelk.

Graanproducten zijn meer vulling te noemen dan voeding. Met name tarwe is gemuteerd en moeilijk te verteren door het lichaam. (Denk aan brood, pasta, noedels, koekjes, gebak…) Veel mensen hebben zonder het te weten een gluten intollerantie. Eet hiervoor in de plaats quinoa, haver, gierst of boekweit waar geen gluten in zitten. Spelt is een oergraan waar wel gluten in zitten, maar deze is wel beter te verteren dan tarwe. We zijn zo aan twee keer per dag brood gewend, maar denk eens aan een fruit schaaltje met noten of eitjes als ontbijt, voor de lunch een zelfgemaakte soep of salade en als tussendoortjes rauwkost, noten of pure chocolade. Je bent er misschien iets meer tijd voor kwijt, maar je lichaam is je daar erg dankbaar voor. (Denk aan een verhouding van 80% gezond en 20% ongezond)

Suikers en koolhydraten ontregelen je bloedsuikerspiegel. Het lichaam zet het teveel ook nog eens om in vet en je krijgt een energiedip. Let daarom bij producten op de verborgen suikers door de ingrediënten lijst te screenen op alles wat eindigt op ‘ose’, zoals glucose, fructose, lactose en maltose. Gebruik liever helemaal geen toegevoegde suikers, kunstmatige zoetstoffen (in lightproducten) of voorbewerkte producten uit de supermarkt waar vaak transvet (verzadigd vet) en allerlei E nummers aan toegevoegd zijn. (E 621, 640-645) Als je zelf (puur) eten klaarmaakt, weet je wat je op eet. Jij bepaald zèlf de brandstof voor je lichaam èn geest! Sta hier eens bij stil. Wat verteer je moeilijk, ligt zwaar op de maag en kost je (veel) energie? Waar krijg je energie van? Waar “loop” jij het beste op? Je gooit toch ook geen slaolie in je auto als je weet dat deze dan niet goed loopt?! Waarom dan wel al dat bewerkte koolhydraat rijke eten en fastfood in je lijf?

Als je belt met een mobiel, houd het dan kort, doe oortjes in of zet hem op de luidspreker. De straling belast namelijk je lichaam. (Hier zijn overigens ook anti-stralingsstickers voor te koop.) Tijdens het slapen is het de bedoeling dat je alle indrukken van de dag verwerkt en je weer helemaal wordt opgeladen. Dit gebeurd het beste wanneer er zich géén elektrische apparaten in de buurt van je bed bevinden. Denk hierbij aan een tv, mobiel en wekkerradio. Haal de stekkers er het liefst uit, zet je mobiel op de vliegtuigmodus en minimaal 1 meter van je vandaan. Bouw je dag af. Doe voordat je naar bed gaat geen intensief (computer-) werk meer waarbij je flink moet nadenken. Ook kan het helpen het licht te temperen, hierdoor maakt je lichaam meer melatonine aan (slaaphormoon). Kunstlicht en blauwlicht van schermen verminderd deze aanmaak. (Er bestaat een app die het blauwe licht ’s avonds uit je scherm haalt.) Lezen, mediteren, yoga, ervaringen van je af schrijven, een massage of onder de douche gaan werkt ontspannend, waardoor je beter in slaap valt.

ellentemaarssenVoeding en Suppletie