(Kinder-) Coaching

Zit jij of je kind niet lekker in je/zijn vel? Klaagt je kind over buikpijn of is het onrustig? Loop je ergens tegenaan? Lukt het je even niet meer en kan je wel wat hulp gebruiken? Samen onderzoeken en bespreken we dit. Bij mij zijn dat géén eindeloze sessies, want ik werk met een korte en creatieve aanpak. Door mijn pedagogische achtergrond en mijn persoonlijkheid heb ik vaak snel contact. Bij elk persoon is de behandelwijze anders, want ik werk intuïtief met verschillende technieken, waarbij ik edelstenen, kaarten, klanken en liefdevolle producten met engelenenergie in kan zetten.

Tijdens mijn Orthopedagogiek studie, de werkzame jaren als groepsleerkracht in het basisonderwijs èn als natuurgeneeskundige therapeut heb ik veel opleidingen en cursussen gevolgd en, ook privé, de nodige levenservaring opgedaan in ontwikkelingsprocessen, gedrag en het begeleiden en coachen van kinderen en volwassenen. In mijn praktijk FRIS in je lijf komen we samen snel tot de kern, van waaruit dingen écht kunnen veranderen. Mocht het zo zijn dat je beter af bent bij een specialist op dit gebied, dan verwijs ik je door naar een collega. De ervaring leert dat elk persoon wel tegen bepaalde moeilijkheden of onverwerkte ervaringen aan loopt in zijn leven. Dit thema aangaan en je kwetsbaar opstellen, is geen teken van zwakte, maar juist een teken van moed en kracht. Van hieruit kan je immers weer verder ontwikkelen en groeien. De beloning is meer en meer in balans vanuit je hart leven.

Heb je een ‘moeilijk kind’… of is het gewoon een kind dat het moeilijk heeft? Probeer altijd te kijken wat er achter het rebelse of teruggetrokken gedrag zit. Wat is de intentie van het kind? Bijna altijd zit er een bepaalde angst achter en wil een kind eigenlijk alleen maar gezien worden, aandacht en liefde krijgen. Probeer bij ongewenst gedrag het kind alleen op dat gedrág aan te spreken en het kind zélf te blijven respectpippieren. Dat wat het kind deed is fout, maar niet het hele kind is fout. Speel, praat en lach zoveel mogelijk met je kind. Op deze manier versterk je jullie band en weet je (eerder) wat er in je kind omgaat. Jij als ouder leert er ook van, want het kind spiegelt je… En het mooie is, kinderen verwonderen zich nog om allerlei kleine dingen en leven hélemaal in het nu. Complete mindfulness! Dit hebben veel volwassenen verleerd en kunnen ze van kinderen leren. Voed en koester daarom het kind in jezelf!

Maar kijk ook eens naar je eigen gedrag als ouder. Kinderen spiegelen en leren van hun vader en moeder. Vaak kan je door kritisch naar jezelf te zijn en zelf iets te veranderen in je gedrag merken dat het kind mee verandert. Als jij als ouder niet lekker in je vel zit, heeft dit altijd invloed op je kind. Kinderen reageren hier nl. onbewust op. Toneel spelen dat er niets aan de hand is werkt niet. Dit prikken ze zo door en maakt het voor kinderen alleen maar verwarrender. Wees liever eerlijk dat je het ergens moeilijk mee hebt, je bent ook maar een mens. Hiermee geef je ondertussen je kinderen een mooie les mee dat het even tegen zit, maar dat het maar tijdelijk is. Probeer als je boos bent niet je stem te verheffen, maar verbeter je argumenten. Misschien zou je meer kunnen uitleggen waaròm iets ‘moet’. Kinderen willen namelijk duidelijkheid. En als het kind het begrijpt zal hij/zij sneller mee werken. Probeer de pure reactie van je kind dan ook te beschouwen als uitnodiging om te veranderen. Is er bv. altijd ‘gedoe’ met het weggaan omdat het kind midden in een spel zit of iets anders aan wil, analyseer dan eens je eigen rol hierin en pak het de volgende keer anders aan. Zeg op tijd dat jullie over 15 min. gaan, zodat het kind er naar toe kan leven en zijn spel kan afronden. Qua kledingstukken helpt het dat je een paar opties noemt waaruit het kind kan kiezen. Zo heeft het kind het gevoel dat hij/zij het zelf (mede) kan bepalen en i.p.v. strijd wordt er samen overlegd en met elkaar rekening gehouden.

Weet je niet goed wat er in je kind omgaat of praat je kind niet zoveel. Tip; Een tafelgesprek met kinderen kan je op gang brengen door naar hun ‘hoogte- en dieptepunt’ te vragen. Veel schoolkinderen antwoorden nl. met één woord als hun gevraagd wordt hoe het op school ging. “Goed” of “gewoon” of “hetzelfde”…. Om een gesprek op gang te brengen, kan het helpen elke dag tijdens het eten elk gezinslid te vragen naar zijn hoogte- én dieptepunt. Op deze manier leert iedereen spelenderwijs stil te staan bij dingen die góed gingen die dag en worden er dingen die als moeilijk werden ervaren als vanzelf besproken. Tevens kan het helpen met inslapen, aangezien moeilijke zaken al overdacht en besproken zijn.

Het gaan echter ook zijn dat je kind heel gevoelig / intuïtief is, een zogenoemd nieuwetijds- of indigo kind is, en zich onbegrepen en eenzaam voelt. De kans is groot dat het overprikkelt is en nodig moet ontladen. Tijd doorbrengen in de natuur of tuin helpt hier heel goed voor. Ook dansen, stampen, tekenen en knutselen. Er zijn ook aardende en troostende edelstenen die kunnen helpen!

Voor iedereen geldt; neem je tijd om te ontspannen, zodat inspanning en ontspanning (weer) in balans komen. Door het inplannen van wandelen, yoga, lezen, dansen, zingen, een bad, of een andere hobby bewaak je deze tijd. Hier laad je zelf weer van op! Als je in de natuur bent, ontspan je vanzelf door de rust die van al het groen uitgaat en krijg je sneller contact met jezelf. Je ademt gratis zuurstof in en maakt vitamine D aan door zonlicht. Al fietsend of wandelend zit je steeds meer in je lijf en minder in je hoofd. Het resultaat is dat je met vernieuwde inzichten en FRIS in je lijf thuis komt. Kinderen krijgen in deze tijd de hele dag allerlei prikkels op zich af die allemaal verwerkt moeten worden. Op school krijgen ze veel informatie te verstouwen en in hun vrije tijd gaat dat gewoon door, want vaak kijken ze uren naar een tv-, pc- en/of mobielscherm. Voor hen is het heel gezond en belangrijk zoveel mogelijk te bewegen om te ontladen, het liefst in de buitenlucht. Daarnaast is het blauwe licht van alle schermen hinderlijk voor het in slaap vallen. De pijnappelklier denkt door het (blauwe) licht namelijk dat het nog dag is en maakt hierdoor minder melatonine aan, het “inslaapval-hormoon”. Dan heb ik het nog niet eens over de straling en magnetische velden door alle apparaten naast het bed. Mijn advies is om ’s nachts alle stekkers eruit te halen, zodat je lichaam kan ontspannen en herstellen. Nog een tip is om een app te installeren die na 19.00u het blauwe licht filtert uit je scherm! (Beter voor je ogen en je nachtrust.)

Negeer negativiteit zoveel mogelijk en probeer zoveel mogelijk positief te denken en te zijn. Je gedachten worden uiteindelijk dingen. Negativiteit trekt negativiteit aan en positiviteit resoneert met positiviteit. Je hebt zelf het vermogen in handen om je leven te veranderen. En onthoud, alles wat je aandacht geeft groeit!

ellentemaarssen(Kinder-) Coaching